
Ιστορικοί τέχνης που μελετούσαν έναν πίνακα του Πάμπλο Πικάσο ανακάλυψαν το μυστηριώδες πορτρέτο μιας γυναίκας, κρυμμένο κάτω από την επιφάνειά του.
Το πορτρέτο της γυναίκας «χάθηκε» όταν ο Πικάσο ζωγράφισε πάνω από αυτό, πιθανότατα λίγους μήνες μετά τη δημιουργία του, το 1901 για να απεικονίσει τον φίλο του, τον γλύπτη Mateu Fernández de Soto, να κάθεται σε ένα τραπέζι χρησιμοποιώντας αποχρώσεις του μπλε και του πράσινου.

The Courtauld Institute of Art μέσω CNN
Αλλά, σχεδόν 125 χρόνια αργότερα, τα περιγράμματα του αρχικού πορτρέτου αποκαλύφθηκαν από το Ινστιτούτο Courtauld του Λονδίνου, όταν εξέτασαν το έργο τέχνης χρησιμοποιώντας υπέρυθρες και ακτίνες Χ ενόψει μιας έκθεσης, όπως αναφέρει το CNN.
Το πορτρέτο της γυναίκας «αναδύθηκε κυριολεκτικά μπροστά στα μάτια μας… κομμάτι-κομμάτι», λόγω του μωσαϊκού τρόπου με τον οποίο μια υπέρυθρη κάμερα σαρώνει μια εικόνα, εξήγησε ο Barnaby Wright, αναπληρωτής επικεφαλής της γκαλερί Courtauld.

The Courtauld Institute of Art μέσω CNN
Αν και οι ειδικοί «ήταν αρκετά πεπεισμένοι ότι κάτι κρυβόταν κάτω από την επιφάνεια, επειδή … μπορείς να δεις πινελιές … που δεν σχετίζονταν με το τελικό πορτρέτο», δεν ήξεραν τι θα έβρισκαν μόλις άρχισαν να το σαρώνουν, δήλωσε ο Wright στο CNN τη Δευτέρα.
Δεν είναι ακόμη σίγουροι για την ταυτότητα της γυναίκας, αν και μοιάζει με αρκετές άλλες γυναίκες που ζωγράφισε ο Πικάσο στο Παρίσι το 1901, καθώς έχει το χαρακτηριστικό χτένισμα που ήταν της μόδας στη γαλλική πρωτεύουσα εκείνη την εποχή.
«Μπορεί να είναι για πάντα ένα είδος ανώνυμου μοντέλου», δήλωσε ο Wright, προσθέτοντας ότι εργάζονται για την ταυτοποίησή της. «Μπορεί να ήταν απλώς κάποια που έκανε το μοντέλο για τον Πικάσο … μπορεί να ήταν ερωμένη, μπορεί να ήταν φίλη».
Ο Πικάσο ήταν μόλις 19 ετών όταν έφτασε στο Παρίσι το 1901, αλλά είχε ήδη βρει διαφορετικούς τρόπους να ζωγραφίζει τα αντικείμενά του.
«Εγκαταλείποντας» αυτό το προηγούμενο πορτρέτο και ζωγραφίζοντας πάνω του, ο Πικάσο πιθανώς «δεν άλλαζε μόνο το θέμα αλλά και το στυλ του, καθώς ανέπτυσσε τον περίφημο τρόπο ζωγραφικής της Γαλάζιας Περιόδου», δήλωσε ο Wright.
Κατά τη διάρκεια της Γαλάζιας Περιόδου του, ο Πικάσο χρησιμοποιούσε πιο σκοτεινά χρώματα για να απεικονίσει τα αντικείμενά του, καθώς απομακρύνθηκε από το προηγούμενο ιμπρεσιονιστικό του στυλ, μια αλλαγή που εν μέρει επηρεάστηκε από την αυτοκτονία του καλού του φίλου, Carlos Casagemas.
Σύμφωνα με την εικόνα που φάνηκε με τις ακτίνες Χ, ο Πικάσο επεξεργάστηκε αυτόν τον καμβά ίσως και τρεις ή τέσσερις φορές, εν μέρει επειδή δεν είχε εύκολα την οικονομική δυνατότητα να αγοράσει νέα υλικά, αλλά και επειδή «είναι σαφές ότι … απολάμβανε τη διαδικασία να μετατρέπει τη μία εικόνα σε άλλη», δήλωσε ο Wright.
Ο πίνακας «Portrait of Mateu Fernández de Soto» θα εκτεθεί στην Courtauld Gallery του Λονδίνου από τις 14 Φεβρουαρίου έως τις 26 Μαΐου.